fredag 25 september 2015

Nattens tankar

Ibland vaknar jag mitt i natten och kan inte somna om så ifall jag legat klarvaken en stund så kliver jag upp. Jag skriver eller målar kanske en stund eller läser en bok. Ibland sitter jag vid datorn och kollar runt på Facebook eller nå't annat.

I natt har jag både målat min inre kritiker - som jag gjorde under en skrivarvecka på Tärna folkhögskola - och skrivit ner lite ord som ville ut.




Livet

vad är livet?
hur ska det levas?
varför är det så svårt?
varför ska vi leva?

frågorna är många och många vill förstå

kanske finner vi svaren djupast inom oss
dit vi knappt vågar gå
rädda för mörkret

kanske är det just i mörkret vi finner svaret?

livet är inte alltid lätt
livet är lite upp, lite ner
ibland helt stilla
andra gånger livfullt och brusande
vissa gånger förvirrande och meningslöst
för att emellanåt vara helt underbart

allt är ok och vackert på sitt eget sätt 
men inte lätt att förstå när vi är mitt i 

livet är ett lärande
livet är en resa
en resa med berikande innehåll
så att vi ska hitta hem till det vi redan är

vi kan redan allt
vi vet redan allt
vi är redan allt

allt det som vi lärt oss att söka

att stå stark i sin egen kraft är en gåva
något att värna om
att veta att jag är den jag är och du är den du är
att se sig själv och andra som helt perfekta varelser

att vara i balans kanske är just att åka med i livets flod
stanna till på land för att vila och förstå
redo att sedan färdas vidare 
tills vi når vårt mål

målet som är början på en ny resa
en resa till en ny nivå
utåt inåt i en oändlig spiral

som att måla tavla på tavla
nya rörelser och nytt liv
linjer som bildar mönster
mera färg och mera ljus

fylla i och fylla på
släppa taget och förändra
se och förstå
en spegel av sitt eget liv

Anette Vester









1 kommentar:

  1. hej. älskar ditt sätt att skriva på och hur du forulerar ut din text så levande. titta in här på din sida då jag va nere på gallrit i hamnen här i vesterås. jag är ny i västerås. men fick höra talas om dig där då jag berätta att jag ritar just mycket mandalas och mönster. mvh/simone

    SvaraRadera

Vernissage Köpings konsthall

Välkommen på VERNISSAGE 24 augusti 2019 kl 11-15 Turistbyrån, Barnhemsgatan 2, Köping Även öppet 10-12 och 13-17 tisdag-fredag t om 12...